صادقی نقدعلی

گامی کوچک در راستای همدلی

نکته جالب اینجاست که همین روش ساده نیز گاهی ممکن است برای ما اسباب دردسر شود چرا که حمام درست باعث سلامت روح و جسم می شود اما حمام اشتباه ممکن است ما را دچار گمراهی کند. اگر می پرسید چه طور و چگونه با ما همراه شوید.

● دور کیسه را خط بکشید
کیسه و سفیدآب برای پوست به هیچ وجه مفید نیستند، چرا که باورهایی که درباره آن در فرهنگ ما وجود دارد، غلط هستند. چرا که ما با کیسه کشیدن می خواهیم به زور طبقه سطحی پوست را که لایه شاخی نام دارد، از سطح پوست برداریم. خیلی ها وقتی به اصطلاح با کیسه چرک می کنند، تصور می کنند این چرک ها هستند که از پوست خارج شده اند، در حالیکه این لایه از پوست است که شما به زور کنده اید. وجود لایه شاخی پوست که سطح آن را می پوشاند و لایه ای مرده از سلول های پوستی است، برای حفاظت لایه های زیرین پوست که زنده اند لازم است.




● لیف نرم بهترین گزینه برای پاک کردن پوست
استفاده از یک لیف نرم و صابون بهترین است. یک لیف نرم برای برداشتن عرق از سطح پوست کافی است. با استفاده از یک لیف نرم، آن بخش از سلول های سطحی پوست که آمادگی جدا شدن از سطح پوست را دارند، برداشته می شوند و می ریزند. بنابراین لازم نیست شما با یک کیسه زبر و سفیدآب زبرتر و با فشار دست به جان طبقه سطحی پوستتان بیفتید چون این کار سلامت پوست و نقش حفاظتی آن را به خطر می اندازد.

شامپو کردن پوست، فرمول خاصی دارد؛ اگر شما پوست طبیعی یا مایل به چرب دارید (اغلب جوان ها چنین پوستی دارند)، از این فرمول می توانید استفاده کنید: اگر هر روز به حمام می روید باید یک بار شامپو کنید. اگر یک روز در میان به حمام می روید باید دوبار شامپو کنید و اگر سه روز یکبار حمام می کنید باید سه بار شامپو کنید، یعنی به ازای هر روز باید یکبار شامپو بزنید. بهتر است با فواصل کمتری به حمام بروید تا کمتر شامپو بزنید. اما اگر هرروز حمام بروید و یکبار شامپو بزنید، بهتر از سه روز در میان و سه بار شامپو زدن است.

● شامپو زدن هم قانون دارد
به نظر می رسد بهترین روش برای شستن موها بسیار ساده است؛ ابتدا موها را خیس می کنیم، شامپو می زنیم، با آب شستشو می دهیم، به آنها نرم کننده می زنیم، دوباره با آب می شوییم، با حوله (و بعضی با سشوار) خشک می کنیم، آنها را شانه می زنیم و حالت می دهیم، درست است؟ خیر درست نیست!

ابتدا قبل از حمام کردن موهایتان را شانه بزنید سپس آنها را خیس کنید زیرا موهای خیس بسیار حساس و آسیب پذیرند. شانه کردن موها در حالت خشک امکان آسیب رسیدن به آنها را بسیار کاهش می دهد زیرا در این حالت موهای گره خورده بسیار راحت تر از هم باز می شوند در حالیکه شانه زدن موها در حالت خیس آسیب فراوانی به آنها وارد می کند. گرمای زیاد نیز برای موها مضر است، با وجود اینکه آب داغ همانند سشوار یا نور مستقیم خورشید به موها آسیب نمی زنند، اما ضررهای خاص خود را دارد. برای پیشگیری از هر گونه آسیب جدی موهایتان را با آب گرم و تا حدی ولرم بشویید. هیچ چیز لذت بخش تر و خوشایندتر از دوش گرفتن با آب داغ نیست، اما به شرطی که موهایتان به طور مستقیم با آن تماس نداشته باشد.

قبل از شامپو کردن، نوع موهایتان را کاملاً بشناسید. به طور مثال اگر پوست سرتان چرب ولی خود موهایتان خشک است، از شامپو کردن مستقیم موها خودداری کنید و به جای آن ابتدا کف فراوان درست کنید و سپس شامپو را تنها به بخش چرب پوست بزنید و بعد با آب شستشو دهید. هنگام شستشو با آب، شامپو در طول موها و به سمت پایین حرکت می کند و همین میزان برای زدودن هر گونه آلودگی از روی آنها کافیست.

● لطفاً موهایتان را نچلانید
بعضی از افراد که دارای موهای بلند هستند عادت دارند پس از شستن موها، آنها را بچلانند تا زودتر خشک شوند. باید خدمت این دسته از دوستان عرض کنیم موها رخت و لباس نیستند که نیاز به چلاندن داشته بشند و اگر بدانند با این کار چه بلایی سر موهای خود می آورند دیگر هرگز این کار را تکرار نخواهند کرد.

چلاندن موها باعث کشیده شدن بیش از حد آنها، ضعیف شدن و به اصطلاح شکستن می شود. توصیه می شود به جای این کار موها را با انگشتان دست (از طرف ریشه مو) و به آرامی تکان دهید و در همین حالت دست را به سمت انتهای موها حرکت دهید تا به این ترتیب آب آنها گرفته شود. از حوله برای ماساژ دادن شدید موها و برای خشک کردن آنها استفاده نکنید، زیرا این کار باعث گره خوردن موها و حتی کنده شدنشان می شود.

به جای این کار، حوله را دور سر بپیچید و به آرامی روی موها فشار دهید، با این کار موها زودتر خشک می شوند. همانطور که قبلاً ذکر شد گرما آسیب زیادی به موها وارد می کند بنابراین استفاده از سشوار برای خشک کردن موها به هیچ وجه توصیه نمی شود. اما اگر همچنان می خواهید از سشوار استفاده کنید حداقل سعی کنید در استفاده آن زیاده روی نکنید و آن را خیلی نزدیک موهایتان نگیرید. فرقی نمی کند از چه روشی برای خشک کردن موها استفاده می کنید و تا چه حد در استفاده از سشوار دقت می کنید، در هر صورت سشوار و گرمای حاصل از آن به موها آسیب می رساند.

● حمام با آب سرد یا گرم
برخی به حمام کردن با آب سرد علاقه دارند و اغلب در فصل تابستان از این نوع استحمام استفاده می کنند. زمان این نوع استحمام نباید از ۵ دقیقه تجاوز کند، چرا که استحمام با آب سرد(۲۵ درجه) می تواند اثرات تحریک کننده ای بر اعصاب و عضلات داشته باشد و حرارت بدن را افزایش دهد. در این حین برخی به استحمام با آب نیمه گرم (۳۳ تا ۳۵ درجه) علاقه دارند که زمان آن نباید از ۱۵ دقیقه تجاوز کند، چرا که ممکن است سبب خشکی پوست شود و در عین حال دسته ای که علاقه به استحمام با آب گرم (۳۵ تا۴۱ درجه) دارند نیز نباید بیشتر از ۱۵ دقیقه زیر دوش آب باشند، چون پس از گذشت این مدت سستی و رخوت سراغ فرد خواهد آمد که تندی نبض و افزایش گرمای بدن را در پی خواهد داشت.

● مزایای استفاده از نمک حمام
بعد از یک روز طولانی، گرفتن یک حمام گرم و اضافه کردن نمک های مخصوص تجربه فوق العاده ای است که می توانید با آن، خستگی پاهایی را که تمام روز مجبور به ایستادن بوده اند یا گرفتگی عضلات ناشی از پشت میزنشینی طولانی را برطرف کنید. اضافه کردن مقدار کمی نمک به آب، جریان خون را بهبود می بخشد.

نمک حمام به باز شدن منافذ و پاکیزگی پوست، رفع عرق و دفع مواد سمی از بدن کمک می کند، در برطرف شدن خشکی پوست، نرمی و ارتجاع آن نیز موثر است. نمک ها موجب بهبودی ناراحتی های شایع مانند نیش حشرات، جوش های سطحی و پینه پاها می شوند و در درمان بیماری های پوستی جدی تر نظیر جراحات ورزشی، آسیب های پوستی پای ورزشکاران، اگزما و ترمیم پوست آسیب دیده نیز تاثیر مفیدی دارند. نمک های با کیفیت، جای جوش ها را نیز از بین می برند.

نمک هایی که با اسانس خوشبو ترکیب شده باشند، تاثیر رایحه درمانی نیز دارند. بوی تسکین دهنده و خوشایند آنها باعث آرامش و تمدد اعصاب می شود. این نمک ها به آرامش پایان روز و در نتیجه، داشتن خواب راحت شبانه کمک می کنند. نمک حمام خاصیت لایه برداری دارد. اگر نمک را با یک لیف خیس روی زانوها و آرنج بمالید و بعد از آبکشی، به حمام معمولی ادامه دهید، متوجه تاثیر پاک کنندگی آن خواهید شد.

● طرز استفاده از نمک حمام
دمای آب وان را گرم و نه خیلی داغ که باعث قرمزی پوست شود، انتخاب کنید. دو پیمانه نمک داخل آب وان حل کنید و ۱۲ دقیقه با آرامش درون آن قرار بگیرید تا متوجه شل شدن عضلات و مفاصل شوید. سه بار در هفته با این روش حمام کنید.

نوشته شده در دوشنبه ٢٥ دی ۱۳٩۱ساعت ۱٠:٢٦ ‎ق.ظ توسط رسول| نظرات ()



      قالب ساز آنلاین